Saturday, December 22, 2007

تاج ... و امرى الى الله


انا مش بحب التاج اصلا عشان بيكون فيه تلميحات سياسية و انا بحب احترم نفسى جدا...و مش بحب العساكر يلعبوا على قفاية صلح ...بس المرة دى التاج جاى من اعز الناس عليا فى البلوجر كله ... من كامى ... و انا طبعا مقدرش اردلها طلب

لو مكنتش مصرى بس عربى كانت هتبقى نظرتك للمصريين و اللى بيحصل فى مصر دلوقتى ؟

مش عرفة بيتهيألى على حسب انا حبأة منين ... يعنى كنت ممكن اقول عليهم ... احسن البيحصل فيهم عشان شعب خاين باع القضية ... او كنت ممكن افرح فى الاهلى انه طلع من البطولة على يد النجم الساحلى ... او اقول انهم جايين يشحتوا فى بلدنا و يشتغلوا فيها و يخدوا خيرها ... و ده طبعا لانى ساعتها حأكون "ما شربتش من نيلها و لا جربت اغنيلها و لا لما احزن امشى فى شوارعها اكلم نفسى قصدى اغنيلها "...من الاخر احنا العرب عموما كنا ديما ارض خصبة للغرب انهم يزرعوا فينا فكره المسمم البيدعو للتفكك

لو كنت اوربى او غير مسلم هتبقى ايه نظرتك للعرب و المسلميين ؟

لو كنت انسان مثقف كنت اكيد حأفهم ان مافيش فئة فى الدنيا كلها وحشة او كلها حلوة ... بس لو جاهل و متعصب اكيد كنت حأنساق بل حأظيت كمان بالكلام البيقوله الاعلام الغربى

لو قالوا لك انك بقيت رئيس جمهوريه هتعمل ايه ؟

حأعمل زى العملته فى قصيدة "الملوخية"بتاعتى... عملت قمة وجمعت الامة و...لمات اللمة وخرجنا فى جيوش حربية

لو سمح ليك برؤيه الرسول صلى و انك تقول كلمة واحدة ؟

الشفاعة ... سامحنى كان نفسى اكون مسلمة اقوى

لو كنا فى عصر ازدهار الاندلس كنت تتخيل نفسك ازاى ؟

كنت اتعلمت الفروسية و المبارزة ... و مش بعيد اتجوز واحد من ملوك الطوائف و نحكم بعدل و حكمة و نحاول نحول دون الفرقة بين ملوك العرب ... لغاية ما يسمونا فى الاخر

لو خطبت او اتخطبتى لواحد و اثناء الخطبة اكتشفت او اكتشفتى ان الطرف الاخر غير قادر على الانجاب هيكون ايه تصرفك؟

طالما مخطوبين يبأة اكيد بحبه و مقتنعة بيه ... و اكيد طبعا مش حتأخلى عنه عشان كان ممكن اكون انا المكانه و اكيد مكنتش حنبسط لو اتخلى هو عنى و لو انى مكنتش حألومه قوى لو عمل كده

لو طلعت القمر تكتب ايه ؟

حأكتب ... هنا كانت فتاة مصرية مسلمة عادية لم تتخيل يوما ان يأخذها طموحها الى القمر ...بل الى ما هو ابعد من ذلك

لو مررت التاج لحد ومجاوبش هتعمل ايه ؟

و لا حاجة ... حأحترم طبعا حريته بس افضل انه يقولى مجوبش ليه فى كلمتان عشان منظرى قدام الامم المتحدة

تمرر التاج لمين ؟

اوراق و قلم رصاص

السيد شبل ... بلا اسم

luv to seek the truth

horizon

the nile pharoah

9 comments:

كاميليا بهاء الدين said...

الله اكبر

انا اول تعليق

اشكرك ياقمر انك قبلتى التاج
باتمنى لك كل سعاده

مع حبى

كاميليا

littel angel (2alb el 2ased) said...

نورتى البلوج يا كامى و يا رب ديما يا ستى يبأة تعليقك الاول ... و الله بفرح ... نحياتى و حبى

Dentina said...

جبتلنا الكلام يا ست شيري
شوفي هعمل ايه بقا في البلوج بتاعي بسببك
اتقلب فن سياسي لمؤاخذه من غير اذن بسبب تهور معاليكم يا باشا
سلام

littel angel (2alb el 2ased) said...

ya donna ana 3n nafsy 7ageeb el kok basha wa negy ne2bod 3alaky ya basha ... wala yhmek 3andy de :P

فرنسا هانم said...

صباح الخيرات والليمون والشربات
ايه ؟
قصدى شربات
ايه؟؟؟؟
يا اخوانا مش شربات
شربات اللى بيتشرب الحلو ده
مش عارفينه ؟؟؟؟
انا اول مره اجى هنا وكنت هتوه لكن ربنا ستر
عجبنى جدا رايك

الشفاعة ... سامحنى كان نفسى اكون مسلمة اقوى

وياريت كل واحد يتمنى يحسن اسلامه اكتر واكتر

القلم السكندري said...

ممكن نمر هنا؟

ولا ممنوع ؟؟


عموما كل سنة وانتي طيبة

سعدت بمدونتك الأدبية

تحياتي

littel angel (2alb el 2ased) said...

farnsa hanem ... wallahy 27na kona 7ateen yafta bes el 3yal el m2zya shaleet-ha sha2awet 3yal b2a 7n2ool eih ... sa3det gedan bes megyk 3ndena ... wa ra2yk kman

littel angel (2alb el 2ased) said...

القلم السكندرى ... طبعا تعدى براحتك بس بعد ما تدفع الرسوم على بوابة القاهرة الاسكندريه الفى الطريق الصحراوى ... سعدت برأيك ... و اهلا بيك فى اى وقت

power bracelet said...

welcom to power balance bracelet
Free shipping, cheaper price power balance just for you.